Pro školy
Mozartovo interaktivní muzeum je ideálním místem pro návštěvu školních skupin.
Žáci zde objeví svět geniálního skladatele, který měl k Praze blízký vztah a zásadně ovlivnil vývoj hudby. Muzeum vypráví Mozartův příběh velmi přístupnou a interaktivní formou.
Po rezervaci termínu a času mají školní skupiny nárok na speciální snížené vstupné, a to v případě samostatné i lektorované prohlídky.
Nabízené edukační programy jsou přizpůsobené věku žáků a vhodně rozšiřují výuku hudební výchovy, dějepisu či odborných předmětů, jako je cestovní ruch.
Muzeem vás provedou Bára nebo Eva.
Nabídka edukačních programů
- Pro vyšší stupeň ZŠ, gymnázia, SŠ
- Délka: 90 min
- Lektor: Bára
Tento interaktivní edukační program představuje žákům Wolfganga Amadea Mozarta nejen jako významného hudebního skladatele, ale především jako osobnost žijící ve druhé polovině 18. století. Cílem je propojit Mozartův životní příběh s historickým, společenským a kulturním kontextem tehdejší doby a přiblížit tak jeho život dnešním žákům.
Program zahrnuje:
- Úvodní část – co si žáci představí, když se řekne W. A. Mozart, pomocí rébusu zjistí rok jeho narození, uvedení do 2. poloviny 18. století.
- Prohlídku muzea ve dvojicích – v expozici žáci plní dva úkoly a hledají odpovědi na 13 otázek týkajících se Mozartova života a doby. Výstupem je vyplněný pracovní list ve formě křížovky s tajenkou (pro ZŠ) nebo dokončený QR kvíz (pro SŠ), doplněný krátkým videem a fotografií žáků v podobě dobového avatara.
- Poslech ukázky z Pražské symfonie a Lacrimosa z Requiem.
- Diskusi – zaměřenou na tři témata: Mozartova rodina, život v 18. století a Mozart jako skladatel spojený s Prahou. Diskusi doprovází prezentace s dobovými malbami a portréty.
POST-VISIT čili materiály pro další práci po návštěvě muzea:
JAK SE HRAJE NA HUDEBNÍ NÁSTROJE
Během programu prozkoumáme celé Mozartovo interaktivní muzeum, kde se žáci seznámí s hudebními nástroji nejen vizuálně, ale také hmatem a sluchem – některé si mohou osahat, vyzkoušet nebo poslechnout jejich zvuk.
Hlavním cílem programu je představit základní skupiny hudebních nástrojů (dechové, strunné, bicí) a objasnit principy jejich hry, včetně pohybů, které jsou k jejich ovládání potřebné. Zaměříme se na hudební nástroje, pro které Wolfgang Amadeus Mozart komponoval.
Na závěr společně žáci vytvoří živý obraz orchestru. Po skončení programu obdrží pedagog videozáznam orchestru a doplňkové materiály pro další práci ve výuce (vzdělávací karty s hudebními nástroji).
POST-VISIT čili materiály pro další práci po návštěvě muzea:
HUDEBNÍ NÁSTROJE PRO NEJMENŠÍ
- pro 1.–2. třídu ZŠ, předškolní děti MŠ
Tento vzdělávací program je koncipován jako hravé a zároveň poučné seznámení s klíčovými skupinami hudebních nástrojů – dechovými, strunnými a bicími. Děti si osvojí základní charakteristiky těchto nástrojů, porozumí principům jejich zvuku a naučí se vnímat pohybové aspekty spojené s jejich ovládáním.
- Úvodní aktivita: Děti vybarví tematickou omalovánku s vybranými hudebními nástroji: buben, zobcová flétna, trubka, kytara, klavír, housle. Společně si přiblížíme specifika těchto nástrojů a rozdíly v jejich konstrukci a způsobu hry.
- Objevování Mozartova interaktivního muzea: Společná prohlídka, kde děti získají smyslovou zkušenost s hudebními nástroji, které budou moci nejen vidět, ale i slyšet, osahat a některé si vyzkoušet. Zaměříme se na nástroje, které Mozart používal při komponování a budeme hledat dvojice s nástroji z omalovánek (tympány, příčná flétna, lesní roh, viola, harfa, cembalo).
- Péče o hudební nástroje: Během prohlídky jsou děti rozděleny do tří skupin odpovídajících jednotlivým skupinám hudebních nástrojů. Každý účastník nese zodpovědnost za svou omalovánku a zároveň se učí zásadám šetrného zacházení s vystavenými exponáty. Program nenásilnou formou rozvíjí citlivý přístup k historickým a uměleckým artefaktům.
Závěr programu: situován do sugestivní instalace části Lacrimosa z Mozartova Requiem, která symbolicky reflektuje osud poškozených a ztracených hudebních nástrojů. Tento emotivní moment dětem přibližuje hodnotu a křehkost hudebních artefaktů, s nimiž se během programu setkaly.
POST-VISIT čili materiály pro další práci po návštěvě muzea:
- Hudební nástroje pro nejmenší – prezentace pro třídu
CESTOVÁNÍ A SPOLEČNOST V MOZARTOVĚ DOBĚ
Cílem tohoto edukačního programu je přiblížit žákům historický, společenský a kulturní kontext druhé poloviny 18. století prostřednictvím cestování Wolfganga Amadea Mozarta a jeho rodiny po Evropě. Program propojuje interaktivní mapu, hudbu a dobové malby na zdech muzea a názorně ukazuje žákům, jak vypadalo tehdejší cestování, jaké byly společenské normy i každodenní život.
Program rozšiřuje výuku dějepisu a zároveň obohacuje odborné vzdělávání v oblasti cestovního ruchu, čímž podporuje mezioborové myšlení a porozumění historickým souvislostem. Pedagog obdrží QR kvíz a prezentaci s dobovými malbami a portréty k opakování a prohloubení znalostí po návštěvě.
- pro ZUŠ, konzervatoře a 2. stupeň ZŠ se zaměřením na hudbu
Tento edukační program představuje Wolfganga Amadea Mozarta jako skladatele a je určen zejména žákům ZUŠ a konzervatoří, kteří o Mozartově životě a díle mají základní znalosti. Společně objevíme, v čem byl Mozart jedinečný, jaké charakteristické prvky definují jeho styl a jaké hudební nástroje používal ve své tvorbě.
Zaměříme se také na významná díla spojená s Prahou, zejména operu Don Giovanni a Pražskou symfonii, a přiblížíme si jejich historický kontext i hudební inovace, které je činí výjimečnými. Program podporuje aktivní zapojení studentů a prohlubuje jejich porozumění klasické hudbě a její roli v evropské kultuře 18. století.
Žáci prochází expozicí a přitom plní úkoly a hledají odpovědi na otázky z pracovního listu. Následuje prezentace spojená s obrázky i hudebními ukázkami.
Velikost skupiny: 10–30 žáků (větší skupiny budou rozděleny)
Pedagogové, asistenti žáků mají vstup zdarma.
Na základě vaší poptávky připravíme pro vaši skupinu či školu také speciální kulturní zážitek (koncert, workshop ad. viz Programy).
Informace o cenách a rezervace pro školní skupiny / poptávání speciálních akcí (stužkování, předávání diplomů, koncerty ad.)